lördag 26 september 2009

Färgläggning med akvarell...

Jag har övat och övat och äntligen börjar jag förstå vad jag håller på med!
Jag var ju på färgläggningskurs med otroligt duktiga Anna förra torsdagen på Skapa Hobby i Stockholm. Hon är så enormt bra på att färglägga att jag blir mörkrädd! Jag är inte riktigt lika talangfull vilket innebär att jag behöver TIMMAR av träning innan jag får ordning på det. Men nu börjar jag i alla fall förstå vad hon pratade om för en vecka sedan ;-) Har testat både akvareller och distersser, men än så länge så är det akvarellerna som jag får bäst kontroll med. Jag hade hoppats på distresserna eftersom jag gillar den lite "smutsiga" känslan som de färgerna har. Har inte gett upp än men lägger det lite på hyllan tills jag får tag på en dyna med bra hudton för de är inte lika lätta att blanda som akvarell.

Hur som haver! Så här blev det iaf efter 5e försöket ;-) Är inte alls nöjd med att det blev så platt, fick inte till tonskiftningarna som jag ville. Lyckades inte ljusa upp hur jag än försökte känns det som. I klänningen och blommans kronblad har jag blandat i plantinafärgad stämpelfärg för att ge lite lyster och skimmer. Även vingarna fick sig en duvning. Tyckte hon behövde lite bling :-)


Nästa blev lite bättre. Jag vände akvarellpappret bak och fram för att se om det blev någon skillnad och tro det eller ej! Det var lättare på baksidan! Dessutom blev trycket bättre eftersom den sidan är slätare. Har stämplat alla tre motiven på samma papper men den övre på "rätsidan" och de två undre på "avigsidan" med andra ord. 180g akvarellpapper.
Ännu en trollfar :-) Har lite svårt att veta vad jag ska göra med hans ögon för de är så busiga men det finns inte utrymme för så mycket färgläggning i dem... La en liten prick av glitter"roller" i pupillen för att få lite glimt i ögat.

Nu ska jag göra kväll och krypa ner i soffan med maken!
Ha det bra!!


3 kommentarer:

Iram Saleemi sa...

Gillar trollfigurerna :)

Tygbiten sa...

Åh så snyggt du målar! Jag är impad.
Ha en bra vecka Kram Tina

Emily sa...

Vad duktig du är vännen!
Kram